Nyskabende Formidling

Evnen til at udnytte digital teknologi på nye måder er en af Corduras stærkeste kompetencer.
 Vi lægger derfor stor vægt på at eksperimentere med nye teknologier, der giver os mulighed for at tilbyde interaktive formidlingsløsninger med helt nye vinkler. Her på siden kan du finde information om nogle af de teknologier, som vi spår spændende og fremsigtede muligheder i.

I forbindelse med projekter der omhandler nyskabende, interaktiv formidling, indgår Cordura gerne i sam- og sparringsarbejde om beskrivelser af og fondsansøgninger til projektet.
I er også altid meget velkomne til at kontakte os, hvis I ønsker at høre mere om en eller flere teknologier, eller for at præsentere en ide der er ved at spire i jeres virksomhed.





Augmented Reality

Med 'Augmented reality' smelter den fysiske og virtuelle verden sammen gennem digitale lag placeret ovenpå virkeligheden. For kun få år siden var det stadig en drøm, men med den eksplosive teknologiske udvikling inden for smartphones og tablet-pc'er, findes der i dag en række muligheder for realisering af dette.

Eksempel 1: Lag på virkeligheden med GPS, kompas og kamera.

Kombinationen af disse tre teknologier gør det muligt at placere GPS-punkter direkte på billeder fra kameraer i smartphones. Ved at se verdenen gennem smartphonen åbnes for et utal af formidlingsmuligheder. Det er bl.a. muligt at vise placeringer af historisk interessante punkter direkte ovenpå virkeligheden, at spille formidlingsorienterede spil, hvor muligheden for at finde digitalt indlagte punkter i et bestemt område udnyttes,
og mulighed for at brugere kan efterlade input på specifikke lokationer.

Eksempel 2: Kombinationen af kamera og ny software til genkendelse af billeder eller 3D-modeller.

Der sker rigtig meget inden for billedgenkendelses-software, og det er i dag muligt at arbejde med placering af digitale lag ovenpå billeder, set gennem kameraet på en smartphone. Det kan være fx den helt rigtige teknologi at udnytte i formidling af kunstværker på et museum.

Microsoft Kinect

Microsoft Kinect udkom til Xbox spilkonsollen i november 2010, og varslede et paradigmeskifte indenfor gaming. Ligesom dengang Nintendo udgav deres Wii konsol, som også satte nye standarder for interaktionen med computere. Faktisk tvivlede mange da præsentationsvideoen til Kinect blev udgivet i 2009, som viste computerspillere uden controllere, men ved brug af kroppen spillede både kamp- og bilspil.

Teknologien bag Kinet er kort fortalt standardisering af en række tracking teknologier, der indtil nu ikke har været tilgængelige for den brede offentlighed. I starten af 2011 blev store dele af teknologien åbnet for udviklere, og Cordura har selvfølgelig også tilføjet den legesyge gadget til repertoiret af teknologier.

 Mulighederne med Kinect er mange; Dens primære funktion er at tracke kroppens bevægelser, og overføre dem til en 3D model, som man ser i Xbox spillene. Den kan også bruges til real-time Keying (også kendt som blue/green screen) af personer foran kameraet, blot uden brug af en blå/grøn skærm og efterfølgende redigering.

Se andre kreative Kinect påfund her



Mobile Platforme

De mobile platforme er som skabt til digital formidling med kombinationen af touchskærm, kamera, GPS, QR-koder og Internet. Samtidig er de multifunktionelle smartphones blevet en integreret del af hverdagen, og 2011 er spået til at blive året, hvor tablet PC'er for alvor slår igennem.

De nye elektroniske redskaber er blevet bindeleddet mellem brugernes online færden og deres onsite oplevelser. QR-koder er et godt eksempel på en teknologi der binder de to verdener tæt sammen.

Cordura har flere års erfaring med QR-koder, der scannes af brugernes smartphones. Koderne kan bruges informativt til at vise tekst, billeder og video på brugerens geografiske placering, men de kan også bruges til mere advancerede opgaver såsom mobil guides og mobil betaling.

Cordura har bl.a. udviklet et betalingssystem med QR Koder til det københavnske spillested VEGA. Her er det muligt for spillestedets gæster at indtaste deres dankortinformationen på telefonen, hvorefter de kan foretage køb ved brug af telefonen. Målet med løsningen er bl.a. at undgå lange dankort-køer og kontaktbetalinger, da gæsterne efter at   haveforetage købet via telefonen nemt og hurtigt kan afhente varen med en unik tilsendt QR-kode.

Mulighederne med de mobile platforme er kort sagt mange, og I er velkommen til at kontakte os og høre, hvad vi kan tilbyde og tilføje til jeres projekt.