Sted

HEART – Herning Museum of Contemporary Art

Projekt

På sporet af kunsten

År

2016

Teknologier

App. Flash. Digitalt undervisningstilbud.

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

På sporet af kunsten

Cordura har udviklet et digitalt og innovativt undervisningsforløb til HEART – Herning Museum of Contemporary Art.

På sporet af kunsten - aktiv kunstoplevelse i Birk er titlen på det nye digitale undervisningstilbud, som HEART nu kan tilbyde skoler i hele landet.

Cordura har i tæt samarbejde med museet udviklet, designet og udarbejdet den færdige app, der tager eleverne med på en helt unik kunstoplevelse i og omkring museet.

Målet med app'en har været at give eleverne en aktiv og involverende kunstoplevelse under åben himmel, hvor eleverne udforsker, oplever og lærer om Birks særlige arkitektur og skulpturer.
Papir og blyant er skiftet ud med app'en, som ved hjælp af inspirerende spørgsmål og øvelser guider eleverne til at lave soundscapes, tage spændende fotos, tegne og skrive med udgangspunkt i deres oplevelse af værkerne.

Et digitalt undervisnings- og oplevelseskoncept
Undervisningsforløbet består af tre dele: Før, under og efter.

Før
Inden forløbet har underviseren adgang til booking af forløb, valg af spor og en lærervejledning, der grundigt beskriver forløbet.
Det er muligt at vælge mellem otte undervisningsforløb, der kaldes spor.
Sporerne er målrettet dansk og billedkunstundervisning til hhv. mellemtrin og udskoling. Underviseren får således mulighed for at vælge spor og forberede museumsbesøget grundigt samt indtænke det i et samlet før-under-efter.

Under
App'en fungerer både som didaktisk og praktisk guide, der sørger for, at eleverne guides igennem en rute af kunstværker med tilhørende øvelser. App'en sørger for at deres produkter opsamles og gemmes undervejs. Efter selve oplevelsesturen i Birk, vil eleverne blive guidet til at udvælge og sortere i deres indsamlede materiale. Eleverne opfordres også til at arbejde videre med forskellige typer af eksperimenterende digitale opgaver i museets undervisningsafdeling.

Efter
Elevernes samlede produkter sendes via Corduras system automatisk til underviseren, når klassen forlader museet. Materialet kan således efterfølgende tilgås og bearbejdes, når de er tilbage på skolen. I lærervejledningen har HEART sørget for inspiration til det videre arbejde med kunsten.

Projektet
Undervisningsapp'en er udviklet i samarbejde mellem Cordura, HEART samt lærere og elever fra Herningsholmskolen, der løbende har evalueret og ageret testbrugere på funktionalitet og indhold i app'en. 

Projektet er realiseret via støtte fra Kulturstyrelsen og Regionsrådet i Region Midtjylland.

Fotograf: Ole Jørgensen