Sted

M/S Museet for Søfart

Projekt

M/S Museet for Søfart

År

2013

Teknologier

Touch, .NET, Flash, XNA

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

M/S Museet for Søfart

Danmarks nye søfartsmuseum åbnede i efteråret 2013, hvor Cordura står bag museets omfattende interaktive installationer og spil.

Museet for søfart åbnede i efteråret 2013 med en bred vifte af udstillinger, der fortæller om Danmark som en af verdens førende søfartsnationer i både nutid og fortid.

Museets udstillinger sigter mod et bredt publikum og tilbyder oplevelser for alle aldersgrupper. Det styrkes især af de interaktive installationer og spil, hvor de besøgende kan lege og lære igennem involverende formidling. Installationer som blandt andet Cordura har leveret.

Corduras installationer og spil byder de besøgende indenfor i en verden af handelsskibe, navigationsudfordringer på verdenshavene, historiske begivenheder og fakta og sætter dansk søfart i et globalt perspektiv i fortid og nutid. Publikum skal sætte sig i kaptajnens sted, ved at sejle mellem de danske kolonier i 1700-tallet og i shippingmandens stol på rederikontoret for at dirigere verdenshandlen i dag.

Teatime handelsspillet

Teselskabet er et handelsspil, hvor op til 20 spillere kan handle som købmænd i 1700-tallet i hoveddestinationerne for den danske langfart til kolonier og handelsstationer i 1700-tallet.

Udstillingsøerne består af Danmark, Nordatlanten, Afrika, Vestindien, Ostindien og Kina og er alle udstyret med eksempler på laster, der blev sejlet fra destinationerne.

Ved hver ø kan den besøgende lægge sin digitale regnskabsbog i en holder for at 'vække bogen til live' vha. projektion. I bogen får spilleren nu et overblik over, hvad han har i lasten, og hvad han kan købe på dette sted. Den besøgende får således mulighed for at handle med varer som i 1700-tallet, og på den måde få et indblik i datidens handelsselskaber og de udfordringer, de stod overfor. Spillet giver en dybere forståelse for tiden og illusterer endvidere begreber som sejltid, dødelighed, udbud og efterspørgsel på 1700-tallets marked og meget andet.

Navigationsspil 

I navigationsspillet bliver de besøgende udfordret i at navigere på verdenshavene vha. de tre vigtigste navigationsredskaber: kronometer, kompas og sekstanten.

De besøgende skal hjælpe kaptajnen med at finde den korteste rute hjem til Helsingør vha. redskaberne, og får undervejs kynding vejledning af kaptajenen i brugen af instrumenterne. Hvorvidt man har klaret opgaven godt eller mindre godt vil kaptajnen vurdere til sidst, hvor han afslører hans normale rute.

Dansk skibsfart animation og skibsredderspillet

I udstillingen har Cordura udviklet et levende verdenskort og et interaktivt shipping-spil.

På det levende verdenskort kan publikum se, et helt aktuelt billede af hvor mange skibe danske rederier sejler med, og hvor de sejler lige nu.

I spillet kan publikum prøve deres egne evner som shippingmænd, hvor det gælder om på bedste vis at dirigere verdenshandlen ved at sejle råstoffer rundt mellem verdensdelene. Udstillingen rundes af med en roulette, hvor man lærer hvor almindelige forbrugsvarer kommer fra og hvor mange sømil de har sejlet for at kommer her til.

3 interaktive tatovørstole

Sæt dig i tatovørstolen og bliv udsmykket som havets sømænd blev det engang - og stadig gør. Læs om betydninger bag de mest traditionelle og mest kendte tatoveringer, som du ser på sømandens arm og/eller krop.