Sted

Kattegatcentret, Grenå

Projekt

Havet i Maven

År

2011

Teknologier

Microsoft Kinnect, RFID, .Net, Flash

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

Havet i Maven

Den 12. oktober 2011 slog Kattegatcentret dørene op for en ny oplevelseszone ’Havet i Maven’. Udstillingen er skabt i samarbejde mellem Cordura, Poco Piu og Kattegatcentret.

'Havet i maven' består af tre hovedaktiviteter, der handler om bæredygtigt fiskeri og fangst og om algernes egenskaber og vækstforhold. Oplevelseszonen indeholder i alt fire interaktive installationer, der på hver sin måde formidler om vejen fra havets fødekæder til fødevarer fra havet på middagsbordet.

Seafood Restaurant
I den virtuelle Seafood Restaurant kan besøgende 'nyde' en bæredygtig menu.
På restaurantbordet, der udgøres af en storskærm, ruller tallerkener med lækre fiskeretter hen over skærmen, og de besøgende kan frit 'bestille' den ret, de ønsker.
Restaurantgæsterne sidder rundt om 'bordet' ved hver deres 'dækkeserviet', der udgøres af en touchskærm, og som derfor ved et enkelt 'touch' får den rullende fiskeret ned på skærmen foran dem. På en storskærm foran gæsterne dukker en ekspert op - en biolog fra Kattegatcentret - der fortæller om den udvalgte fisk og om menuvalget er bæredygtigt (grøn kategori) eller ej (rød kategori).

Fang en fisk
Baseret på Microsofts Kinect, har Cordura udviklet spillet 'Fang en fisk'.
Spillerne har 60 sekunder til at fange så mange grønne bæredygtige fisk som muligt og blive dagens topscorer. Samtidig skal de undgå at fange de røde - ikke-bæredygtige - fisk i  spillet.
'Fang en fisk' er et fysisk spil, hvor de besøgende skal bruge hele kroppen, så der kommer sved på panden.

Algelaboratoriet
I algelaboratoriet kan besøgende lære om algernes egenskaber og vækstvilkår ved hjælp af to interaktive formidlingsinstallationer.

Algernes Skatkammer
På en interaktiv planche i algelaboratoriet kan de besøgende gå på jagt i 'Algernes Skatkammer'. Her kan gæsterne indsætte kolber med forskellige egenskaber - vha. RFID-tags - og se hvilke alger der for eksempelvis bruges til biobrændsel, medicin mod kræft, kosttilskud, rødt farvestof og meget mere. De besøgende kan også finde alger med flere egenskaber og udforske hvilke produkter algerne indgår i. På den interaktive planche forekommer en beskrivelse af algerne og en stemme fortæller om de egenskaber algerne besidder.

I 'Algernes Skatkammer' lærer de besøgende om algernes mange egenskaber, og at algerne indgår som en del af hverdagen for os alle fx i tandpasta, is og medicin.

Hold algerne i live
I installationen 'Hold algerne i live' skal de besøgende skabe de bedste vækstforhold for algerne og herigennem dyrke så mange kilo som muligt og holde dem i live. I skarp konkurrence med sidemanden kan den besøgende regulere på parametrene: lys, varme, næring og omrøring afhængig af algernes behov og herigennem skabe en frodig algevækst. Undervejs forekommer advarselsskilte hvis algerne får for meget lys eller for lidt næring til hjælp for spilleren. Betjeningen af spillet foregår gennem fysiske haner og håndsving, så den besøgende får oplevelsen af at betjene en rigtig algetank.